Jakie obowiązki ma sprzedawca wobec konsumenta?

Jakie obowiązki ma sprzedawca wobec konsumenta?

Świadomy konsument powinien znać swe prawa. Umożliwi to łatwiejsze ich wyegzekwowanie od sprzedawców. Często nie jesteśmy świadomi, czego możemy żądać w ramach zawieranych umów sprzedaży. Prawo nakłada wiele obowiązków na sprzedawców. Ma to na celu przede wszystkim ochronę konsumentów, jako tę słabsza stronę. Czego więc możemy domagać się od sprzedawcy? Jakie obowiązki ma wobec konsumentów?

 

 Obowiązek udzielenia informacji o towarze
    Konsument, ma prawo wiedzieć, co kupuje. Sprzedawca powinien więc udzielić klientowi jasnych, zrozumiałych i niewprowadzjących w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy. Nie musimy więc kupować przysłowiowego „kota w worku”. Sprzedawca ma obowiązek podać: rodzaj rzeczy, określenie jej producenta lub importera, określenie jego energochłonności i inne dane określone w przepisach. Informacje o których mowa powyżej  znajdziemy na towarze bądź np. na ulotkach umieszczonych w opakowaniu. Ponadto sprzedawca ma obowiązek w przypadku, gdy tego zażądamy wyjaśnić znaczenie konkretnych postanowień umowy.

    Bardzo ważnym obowiązkiem jest również wydanie kupującemu wraz z rzeczą, którą kupuje wszystkich elementów jej wyposażenia. Produkt nie może więc być niekompletny. Zawsze do kupowanego produktu powinna być dołączona instrukcja obsługi sporządzona w języku polskim. Nie musimy sami trudzić się z jej tłumaczeniem.

    Obowiązek umożliwienia zbadania towaru
    Obowiązek zapewnienia możliwości zbadania towaru jest istotny zwłaszcza  w sklepach AGD-RTV. Warto sprawdzić, jak działa kupowana przez nas np. suszarka do włosów. W sklepie sprzedawca ma obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków do sprawdzenia jakości i kompletności towaru oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. W sklepach z produktami AGD-RTV powinno być zatem gniazdko, abyśmy mogli sprawdzić nasz produkt.

    Obowiązek odpowiedniego uwidaczniania cen produktów
    Wiadomo, że istotną kwestią przy zakupie towaru jest jego cena. Konsument nie może się domyślać, ile on kosztuje. Sprzedawca ma obowiązek prawidłowego uwidaczniania cen tzn. w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Jeżeli sprzedawca dokonuje przeceny, obniżki lub podwyżki cen towaru, to powinien umieścić informację o przyczynie, wskazać okres obowiązywania oraz pozostawić cenę pierwotną.

     Informacja o cenie musi być ogólnie dostępna i podana do wiadomości klienta w taki sposób, aby nie mógł się pomylić. Jeżeli między cenami byłaby rozbieżność to konsument może żądać sprzedaży towaru po cenie dla niego korzystniejszej.

    Obowiązki sprzedawcy związane z rękojmią
    W przypadku, gdy zepsuje nam się kupiony przez nas produkt możemy żądać od sprzedawcy:

- obniżenia ceny lub

- odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów.

    Sprzedawca może odmówić nam zwrotu gotówki, jeżeli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ale tu należy pamiętać, że sprzedawca naprawy może dokonać tylko raz, potem możemy od razu żądać zwrotu gotówki.
     Produkt jest objęty rękojmią w okresie 2 lat od chwili zakupu. Po tym okresie tracimy uprawnienia z tytułu rękojmi.
    
    Obowiązki sprzedawcy przy e- sprzedaży
    Sprzedawca zajmujący się sprzedażą internetową ma szereg obowiązków wobec konsumenta. Należą do nich m.in.:

- obowiązek poinformowania klienta o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni;

- obowiązek udzielenia w sposób jasny i zrozumiały wszelkich informacji związanych z umową tj. z kim jest zawierana, na jakich warunkach, jakie są koszty, o procedurze reklamacyjnej itp.;

- sprzedawca musi uzyskać zgodę konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności;

- sprzedawca w przypadku odstąpienia konsumenta od umowy zwraca mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket